3D-scanner til opmåling af støttestrømper - et resultat af en kreativ tanke
Støttestrømperne kommer til at passe perfekt, borgerne får en bedre oplevelse – og hjemmesygeplejerskerne bedre arbejdsvilkår. Det er resultatet af, at en medarbejder i sygeplejen fik en god idé og gik med den.
En ny 3D-scanner gør arbejdet lettere for sygeplejersker – og mere behageligt for borgerne. Fordi én medarbejder turde gå en ny vej.
Opmåling til støttestrømper er en fast del af arbejdet i hjemmesygeplejen. Men det er sjældent en god oplevelse – hverken for borgeren eller for den medarbejder, der skal kravle rundt og måle ben i akavede arbejdsstillinger.
Det var netop en konkret oplevelse i en borgers hjem, der fik en sygeplejerske i Hedensted Kommune til at tænke: “Det her må kunne gøres på en anden måde.”
I stedet for at affinde sig med “sådan plejer vi at gøre”, valgte hun at se den anden vej. Med idéen om at bruge en 3D-scanner gik hun til sin leder – og sammen tog de fat i kommunens konsulenter og hjælpemiddelafdeling. Det blev starten på et lille pilotprojekt, der i dag gør en stor forskel.
“Vores medarbejdere ved, hvor udfordringerne er – og derfor er det vigtigt, at de også får mulighed for at finde løsninger. Det gjorde vi her,” fortæller sygeplejefaglig konsulent Rikke Lund, der har været med til at drive projektet videre.
Fra idé til handling
Hedensted Kommune indgik et samarbejde med Medi Danmark, som arbejder med støttestrømper og velfærdsteknologi. I fællesskab fandt de frem til en egnet 3D-scanner, som i dag bruges til opmåling af strømper hos borgere, der kan stå op under scanningen.
Scanneren er nu en del af sygeplejens hverdag – og løser cirka halvdelen af de 400 opmålinger, der laves årligt.
Resultatet er mærkbart:
-
Borgerne oplever hurtigere og mere behagelig opmåling
-
Sygeplejerskerne skåner ryg og knæ
-
Arbejdsgange er blevet enklere
-
Der er skabt en åbning for at tænke mere teknologi ind i lignende opgaver
“Flere erfarne sygeplejersker fortæller, at det betyder meget for deres krop og arbejdsglæde, at de ikke skal ned og sidde på gulvet og måle op. Det styrker også vores mulighed for at fastholde medarbejdere,” siger Lone Bockhoff, leder af Center for Visitation og Hjælpemidler.
Se den anden vej – og tur prøv noget nyt
Casen er et konkret eksempel på, hvordan en faglig idé og et lille initiativ kan udvikle sig til en ny måde at gøre tingene på. Det kræver mod til at stille spørgsmål ved det velkendte – og til at prøve noget, der ikke er afprøvet endnu.
I dette tilfælde skete forandringen, fordi én medarbejder turde tænke kreativt, og fordi både leder og organisation var klar til at bakke op.
Det er dét, “Se den anden vej” handler om:
At vi tør gøre noget andet end det, vi plejer. At vi bruger tilliden til at handle, selvom der er en risiko for, at det ikke virker i første forsøg. Og at vi holder fast – også når det kræver samarbejde og justeringer undervejs.